Miten minusta kasvaa Lauluntekijä Heossa. Tälle sivulle tuotan pikkuhiljaa oppimispäiväkirjamaista materiaalia. (Sanoja, kuvia ja pohdintoja ja muistiinpanoja)
Laulu koostuu säkeistöistä. Nykymusiikissa biisissä on yleensä kolme osaa, A-säkeistö B-kertosäe C-irrallinen osa. Sitten on vielä silta eli Bridge eli Prechorus.
Jos analysoidaan tämä päivän radiohittejä yleisimpiä kaavoja on
ABABCB
APreBAPreBCB
Suomenkielisen tekstin tuottamisen perusteet (Johanna Viksten, Lasse Vikman)
Laulu koostuu säkeistöistä. Nykymusiikissa biisissä on yleensä kolme osaa, A-säkeistö B-kertosäe C-irrallinen osa. Sitten on vielä silta eli Bridge eli Prechorus.
Jos analysoidaan tämä päivän radiohittejä yleisimpiä kaavoja on
ABABCB
APreBAPreBCB
Suomenkielisen tekstin tuottamisen perusteet (Johanna Viksten, Lasse Vikman)
Meillä on koulussa opettanut niin moni tekijä laulujen tekemisestä, että jos kirjaisin kaiken ylös, kirjoittaisin kirjan. Lasse Vikmanin tunneilla keskityttiinkiin pelkästään lyriikkaan. Tavujen laskeminen on lyriikan teossa ensiarvoisen tärkeää. Jotta säkeistöt soivat samalla melodialla on tavuja oltava sama määrä. Varsinkin kun kirjoittaa muille. (Itselle kirjoitetuissa biiseissä voi oikoa mutta ei niistä hittejä tule. -L.Vikman) Sanojen sointuvuutta täytyy vaan testailla ääneen höpöttämällä tai jos mahdollista melodian kanssa. Usein lyriikoihin tulee muutoksia vielä demo-vaiheen jälkeen kuten tästä kuvasta käy ilmi. Leon Jos käykin niin biisin tekstejä muokattiin vielä ennen studioon menoa.
Jos oma teksti tuntuu olevan jumissa tai tuntuu että joku siinä mättää kannattaa osallistua biisiklinikkaan. Tässä esimerkki monesta muutoksesta tekstissä kohti parempaa.
Biisiklinikka
Biisin klinikointi on yhdessä muiden kanssa kappaleen analysointia ja usein se oma kappale muuttuu jonkin verran kun sitä katsoo ulkopuolisin silmin. Seuraavassa esimerkki minun ja Helena Haaparannan co-write kappaleesta Kaikki menee hyvin. Itse kirjoitin tekstin jota klinikoitiin koulussa. Kun teksti valmistui vihdoin omaan muotoonsa, Helena sävelsi sen muutaman heittämäni sävelkoukun pohjalta.
versio 1 versio 10
Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin
Kaikki menee hyvin, hyvin, hvyin
Kerään pataan jossa tuli palaa
männyn neulasia kupillisen
*Aamun hämärässä yksin salaa
Kätken kahviisi mustikan lehtisen.
Kierrän villalankaa koivun oksaan
Joka kierros on säie tarinaan
Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen
sen hiljaa tuuleen kuiskaan.
Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin
Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin
Kuljen paljain varpain suojaisaan rantaan
meri kuiskaa salaisuutta
kirjoitan nimesi taikana santaan
vastausta toivon sulle uutta.
Ihollani muisto kosketuksen
vain unta ollut se ei
merituuli toi tuoksun ja lupauksen
viestin saman sinulle vei.
Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin….
|
Kerään pataan jossa tuli palaa
Männyn neulasia kupillisen
Aamun hämärässä yksin salaa
Kätken kahviisi, mustikan lehtisen
Kuljen paljain varpain suojaisaan rantaan
Meri kuiskaa salaisuutta
Kirjoitan nimesi taikana santaan
Ja toivon vastausta
Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen
Sen kuiskaan hiljaa tuuleen
Ihollani muisto kosketuksen
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin
Kierrän villalankaa koivun oksaan
Joka kierros on säie
Tähän tarinaan
Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen…
Kaikki menee, kaikki menee, hyvin hyvin hyvin...
|
Laulun kompassi, muistiinpanoja Lasse Vikmanin tunnilta:
Vain tunne on totta,
laulun tekeminen on vain keino välittää tunne.
Kirjoittajalle:
Draama sisältää ristiriidan, ilman ristiriitaa ei tarvita henkilöitä.
Ilman henkilöitä ei synny toimintaa, ilman toimintaa ei tule tarinaa.
Ilman tarinaa ei ole laulua.
Motivoi asioita:
Kirjoittamisessa vaikeinta on tarina
Ymmärrä itse mitä tarinassa tapahtuu
Kuka, missä, miksi, miten?
Perehdy ja tutki
Anna riittävästi signaaleja jotta kuulijakin ymmärtää mistä on kyse.
Englannin kielisen tekstin tuottamisen perusteet (Opettajana Tracy Lipp)
-Strong opening line, eli ei venytetä sanojen alkuja vaan loppuja.
-Netistä löytyy synonyymejä jos vaikeaa.
-Metallisanoituksissa saa olla vaikeita sanoja
-Sisäisillä riimeillä voi rikkoa sääntöjä. Sokerisissa pop-biiseissä pitää olla riimit.
-Laula lyriikat jotta löydät "huonot" sanat suuhun.
-Riimikone: rhyming dictionary.com
Yllä olevassa linkissä biisin raakile jossa alut on venyviä ja riimit kehnoja. Biisissä on myös paljon suuhun sopimattomia sanoja. Mutta kuten useampikin artisti-lauluntekijä vierailija on sanonut: "Kirjoita kirjoita kirjoita. Täytyy kirjoittaa paljon paskaa jotta helmet löytyvät."
Laulaessa tuki on tärkein. Laulu on lihastyötä:
Pallea alhaalla, kyljet ulkona, vatsalihakset navan kohdalta sisään, solarplexus (rintalastan alareuna) ulos ja vyötärö ulos.
Tuki on liikettä, vastusta ja vastaliikettä. Tuki on ainoa jolla saa kurkun kurojalihakset rentoutumaan. (Siinä vinkki niille jotka kärsivät kurkunkutinasta, tuen muistaminen auttaa heti)
Muista treenatessa rentoutua. Parasta äänenhuoltoa on treenata teknisesti oikein!
Äänellä voi tehdä monenlaisia soundeja. Äänessä on neljä erilaista soundia eli moodia joista kolme on metallisia ja yksi neutraali.
Äänellä tehdään myös efektejä. Niiden laulamiseen vaikuttaa moodit, tuki ja twang. Ne pitääkin hallita ennenkuin efektejä voi tehdä hajottamatta ääntään. Suurin osa efekteistä tehdään äänihuulten yläpuolella ääntöväylässä. Ne ovat luonnollisia ääniä ja niitä laulaessa ei saa sattua tai tuntua epämukavalta.
Sitten vielä vähän stemmoista. Stemmat lauletaan yleensä terssistä tai sekstistä ja ne joko seuraavat melodiaa tai sointua. Myös kvintti on joskus ok.
Stemmoja laulaessa pitää mitettiä oletko bändin vai liidin messissä. Köörin taimi on rummuissa ja kaikilla on omat kaistat. Uut ja aat ovat helpoimpia.
Stemmalaulun treenaaminen:
Treenaa omiin biiseihin ja laula radion mukana. Harrasta instat solfaa, laula ensin melodiaa ja seuraavalla kerralla hae stremmaa. Laula lähes solistisesti, on helpompi kun kuulee missä oma ääni menee. Laula aina esitys-volyymillä.
Harjoitus: Kuuntele kolme viikkoa musiikkia pelkällä köörikorvalla
Tee omiin biiseihin instantkööri
Muista kvaliteetti, taimi ja vire.
Musiikki on jännitteen synnyttämistä.
Vierailijoita ja vierailuja
Muistiinpanoja Jurekin tunnilta:
Kyösti Salokorven luennolta:
Biisin nimi on tärkeä
Säkeistöissä on tarina, kertosäkeessä yhteenveto ja vahvin tunnelataus
Biisissä pitää olla tarpeeksi konkretiaa, vasta sitten apstraktia.
Anna kuulijan tunnistaa tunteet, älä selitä
Pidä kuva selkeänä läpi biisin
Tekstin rytmitys, miten koukku asemoituu
Jokaisen vierailijan viestissä on ollut sama sisältö, ole aito, ole oma itsesi ja kirjoita kirjoita kirjoita.
Vierailuja teimme muusikolle ja lauluntekijälle tärkeisiin paikkoihin kuten Teostoon ja Gramexiin. Molemmat ovat tuiki tärkeitä lauluntekijälle, varsinkin teosto. Gramex on ajankohtainen jos ääni päätyy tallenteelle.
Biisin nimi on tärkeä
Säkeistöissä on tarina, kertosäkeessä yhteenveto ja vahvin tunnelataus
Biisissä pitää olla tarpeeksi konkretiaa, vasta sitten apstraktia.
Anna kuulijan tunnistaa tunteet, älä selitä
Pidä kuva selkeänä läpi biisin
Tekstin rytmitys, miten koukku asemoituu
Jokaisen vierailijan viestissä on ollut sama sisältö, ole aito, ole oma itsesi ja kirjoita kirjoita kirjoita.
Vierailuja teimme muusikolle ja lauluntekijälle tärkeisiin paikkoihin kuten Teostoon ja Gramexiin. Molemmat ovat tuiki tärkeitä lauluntekijälle, varsinkin teosto. Gramex on ajankohtainen jos ääni päätyy tallenteelle.
TYÖHARJOITTELU
Harjoittelu, jonka tein omana projektina oli melko vaikeaa kaikkineen. Valmiit työtehtävät, kuten "missä mennään" pajan pitäminen oli helppoa koska ajat olivat sovittuja. Vaikeinta harjoittelussa oli löytää motivaatio yksintekemisessä. Co-writti on helpompaa koska biisiä tehdään toisen kanssa jolloin aloittaminen helpottuu huomattavasti.
Missä mennään paja oli suunnattu omaa projektia työharjoitteluna tekeville. Pajassa nimenmukaisesti käytiin läpi opiskelijoiden työharjoittelukuulumiset. Pidimme myös biisiklinikkaa.
Lenny Kravizin We want peace suomennoksen englannistamiseen pyysin apua Tracy Lippiltä. Hän tarkasti tuottamani tekstin ja teki siihen muutamia korjauksia.
Co-write Morrisin kanssa on kesken, meillä on valmiina tekstiä kertsin ja yhden säkeistön verran. En tiedä valmistuuko biisi koskaan, ellen ota sitä yksin tehtäväksi. Co-writenä syntyi myös yksi reggae-biisi josta puuttuu enää lauluraidat. Ne pääsen nauhoittamaan Kotkassa.
Yhden täysin oman tekstin kanssa kipuilin klinikalla ja se on vieläkin kesken. Uusin silmin uutena päivänä ja kyllä se valmistuu.
Nyt kun koulu on lopussa, enää kevätjuhlaa ja viimeinen biisiklinikka, tulevaisuus on täysin auki.
Luen loppuun Heikki Salon Kuningaslaji kirjan ja jatkan kirjoittamista. Työnhaku on vaikeaa koska ymmärsin kärsiväni "huijarisyndroomasta". Pelkään siis koko ajan epäonnistumista ja vaikka olisin kuinka hyvä ja pätevä työhän olen varma että huijaan vaan osaavani ja että pian muut huomaavat minun olevan huijari. Hyvä että tuntemuksille löytyi syy. Nyt voin panostaa paremmin siihen mitä osaan. ja tunnistan pelon turhaksi. Toivottavasti.
Biisinteon perusteet, sovittaminen ja hittianalyysi
Tuottaminen
Musiikinteoria
Demonteon perusteet
Musiikillisen improvisaation perusteet
Verkostoituminen ja kansainvälinen co-writing
Artisti-, tuottaja- ja levy-yhtiöväen vierailut Esiintyminen, keikat ja bänditoiminta
Kommentit
Lähetä kommentti