Siirry pääsisältöön

Lauluntekijä

Miten minusta kasvaa Lauluntekijä Heossa. Tälle sivulle tuotan pikkuhiljaa oppimispäiväkirjamaista materiaalia. (Sanoja, kuvia ja pohdintoja ja muistiinpanoja)


Laulu koostuu säkeistöistä. Nykymusiikissa biisissä on yleensä kolme osaa, A-säkeistö B-kertosäe C-irrallinen osa. Sitten on vielä silta eli Bridge eli Prechorus.

Jos analysoidaan tämä päivän radiohittejä yleisimpiä kaavoja on 
ABABCB 
APreBAPreBCB



Suomenkielisen tekstin tuottamisen perusteet (Johanna Viksten, Lasse Vikman)

Meillä on koulussa opettanut niin moni tekijä laulujen tekemisestä, että jos kirjaisin kaiken ylös, kirjoittaisin kirjan. Lasse Vikmanin tunneilla keskityttiinkiin pelkästään lyriikkaan. Tavujen laskeminen on lyriikan teossa ensiarvoisen tärkeää. Jotta säkeistöt soivat samalla melodialla on tavuja oltava sama määrä. Varsinkin kun kirjoittaa muille. (Itselle kirjoitetuissa biiseissä voi oikoa mutta ei niistä hittejä tule. -L.Vikman) Sanojen sointuvuutta täytyy vaan testailla ääneen höpöttämällä tai jos mahdollista melodian kanssa. Usein lyriikoihin tulee muutoksia vielä demo-vaiheen jälkeen kuten tästä kuvasta käy ilmi. Leon Jos käykin niin biisin tekstejä muokattiin vielä ennen studioon menoa.






Jos oma teksti tuntuu olevan jumissa tai tuntuu että joku siinä mättää kannattaa osallistua biisiklinikkaan. Tässä esimerkki monesta muutoksesta tekstissä kohti parempaa.



Biisiklinikka

Biisin klinikointi on yhdessä muiden kanssa kappaleen analysointia ja usein se oma kappale muuttuu jonkin verran kun sitä katsoo ulkopuolisin silmin. Seuraavassa esimerkki minun ja Helena Haaparannan co-write kappaleesta Kaikki menee hyvin. Itse kirjoitin tekstin jota klinikoitiin koulussa. Kun teksti valmistui vihdoin omaan muotoonsa, Helena sävelsi sen muutaman heittämäni sävelkoukun pohjalta.

versio 1                                                                     versio 10

Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin
Kaikki menee hyvin, hyvin, hvyin

Kerään pataan jossa tuli palaa
männyn neulasia kupillisen
*Aamun hämärässä yksin salaa
Kätken kahviisi mustikan lehtisen.


Kierrän villalankaa koivun oksaan
Joka kierros on säie tarinaan
Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen
sen hiljaa tuuleen kuiskaan.

Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin
Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin


Kuljen paljain varpain suojaisaan rantaan
meri kuiskaa salaisuutta
kirjoitan nimesi taikana santaan
vastausta toivon sulle uutta.

Ihollani muisto kosketuksen
vain unta ollut se ei
merituuli toi tuoksun ja lupauksen
viestin saman sinulle vei.

Kaikki menee hyvin, hyvin, hyvin….
Kerään pataan jossa tuli palaa
Männyn neulasia kupillisen
Aamun hämärässä yksin salaa
Kätken kahviisi, mustikan lehtisen

Kuljen paljain varpain suojaisaan rantaan
Meri kuiskaa salaisuutta
Kirjoitan nimesi taikana santaan
Ja toivon vastausta

Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen
Sen kuiskaan hiljaa tuuleen
Ihollani muisto kosketuksen
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin
Kaikki menee hyvin hyvin hyvin

Kierrän villalankaa koivun oksaan
Joka kierros on säie
Tähän tarinaan

Merituuli tuo tuoksun ja lupauksen…

Kaikki menee, kaikki menee, hyvin hyvin hyvin...




Kirjoittaa sitten millä kielellä tahansa, nämä asiat pysyvät.




Laulun kompassi, muistiinpanoja Lasse Vikmanin tunnilta:

Vain tunne on totta,
 laulun tekeminen on vain keino välittää tunne.

Kirjoittajalle:
Draama sisältää ristiriidan, ilman ristiriitaa ei tarvita henkilöitä.
Ilman henkilöitä ei synny toimintaa, ilman toimintaa ei tule tarinaa.
Ilman tarinaa ei ole laulua.

Motivoi asioita:
Kirjoittamisessa vaikeinta on tarina
Ymmärrä itse mitä tarinassa tapahtuu
Kuka, missä, miksi, miten?
Perehdy ja tutki

Anna riittävästi signaaleja jotta kuulijakin ymmärtää mistä on kyse.





Englannin kielisen tekstin tuottamisen perusteet (Opettajana Tracy Lipp)

-Strong opening line, eli ei venytetä sanojen alkuja vaan loppuja.
-Netistä löytyy synonyymejä jos vaikeaa.
-Metallisanoituksissa saa olla vaikeita sanoja
-Sisäisillä riimeillä voi rikkoa sääntöjä. Sokerisissa pop-biiseissä pitää olla riimit.
-Laula lyriikat jotta löydät "huonot" sanat suuhun.
-Riimikone: rhyming dictionary.com

Yllä olevassa linkissä biisin raakile jossa alut on venyviä ja riimit kehnoja. Biisissä on myös paljon suuhun sopimattomia sanoja. Mutta kuten useampikin artisti-lauluntekijä vierailija on sanonut: "Kirjoita kirjoita kirjoita. Täytyy kirjoittaa paljon paskaa jotta helmet löytyvät."


Laulu ja lauluilmaisu 

Laulaessa tuki on tärkein. Laulu on lihastyötä:
Pallea alhaalla, kyljet ulkona, vatsalihakset navan kohdalta sisään, solarplexus (rintalastan alareuna) ulos ja vyötärö ulos.

Tuki on liikettä, vastusta ja vastaliikettä. Tuki on ainoa jolla saa kurkun kurojalihakset rentoutumaan. (Siinä vinkki niille jotka kärsivät kurkunkutinasta, tuen muistaminen auttaa heti)

Muista treenatessa rentoutua. Parasta äänenhuoltoa on treenata teknisesti oikein!

Äänellä voi tehdä monenlaisia soundeja. Äänessä on neljä erilaista soundia eli moodia joista kolme on metallisia ja yksi neutraali.




Äänellä tehdään myös efektejä. Niiden laulamiseen vaikuttaa moodit, tuki ja twang. Ne pitääkin hallita ennenkuin efektejä voi tehdä hajottamatta ääntään. Suurin osa efekteistä tehdään äänihuulten yläpuolella ääntöväylässä. Ne ovat luonnollisia ääniä ja niitä laulaessa ei saa sattua tai tuntua epämukavalta.











                                         






























Sitten vielä vähän stemmoista. Stemmat lauletaan yleensä terssistä tai sekstistä ja ne joko seuraavat melodiaa tai sointua. Myös kvintti on joskus ok.

Stemmoja laulaessa pitää mitettiä oletko bändin vai liidin messissä. Köörin taimi on rummuissa ja kaikilla on omat kaistat. Uut ja aat ovat helpoimpia.

Stemmalaulun treenaaminen:

Treenaa omiin biiseihin ja laula radion mukana. Harrasta instat solfaa, laula ensin melodiaa ja seuraavalla kerralla hae stremmaa. Laula lähes solistisesti, on helpompi kun kuulee missä oma ääni menee. Laula aina esitys-volyymillä.

Harjoitus: Kuuntele kolme viikkoa musiikkia pelkällä köörikorvalla
Tee omiin biiseihin instantkööri


Muista kvaliteetti, taimi ja vire.

Musiikki on jännitteen synnyttämistä.


Vierailijoita ja vierailuja


Vuoden aikana olemme vierailleet useissa paikoissa ja meillä on käynyt vielä enemmän vierailijoita. Vierailevia musiikkialan ihmisiä on kertynyt noin 50 huipun lista. Jurekista Sakke Aaltoon, Evasta ja Manusta Mikko Von Herzeniin. Kaikki vierailut ovat pitäneet sisällään paljon mielenkiintoista tietoa musiikinteon eri puolista, tuottajuudesta, biisien kirjoittamisesta, taloudesta, laeista, artistiudesta ja ihan kaikesta. Itselle mieluisimpia juttuja ovat olleet Miska Kajanuksen musaimprotunnit, koska tekeminen on aina kivaa ja niiden vierailijoiden tunnit jotka ovat myös kuunnelleet luokan tekemiä biisejä. Kun musiikkialan huippu antaa palautetta omasta tai jonkun muun biisistä oppii aina jotain uutta. Ylempänä esitelty "Kaikki menee hyvin" kappale soitettiin joillekin vieraille ja siitä tykättiin kovasti. MUTTA Jurekin mielestä lyriikka tarvitsisi ristiriidan, TOISAALTA Kyösti Salokorven mielestä se ei tarvitse mitään, jopa "tynkä säkeistö josta ei oikein ymmärrä mitään on täydellinen". Ymmärrän molempia. 

Muistiinpanoja Jurekin tunnilta:






Kyösti Salokorven luennolta:
Biisin nimi on tärkeä
Säkeistöissä on tarina, kertosäkeessä yhteenveto ja vahvin tunnelataus
Biisissä pitää olla tarpeeksi konkretiaa, vasta sitten apstraktia.
Anna kuulijan tunnistaa tunteet, älä selitä
Pidä kuva selkeänä läpi biisin
Tekstin rytmitys, miten koukku asemoituu


Jokaisen vierailijan viestissä on ollut sama sisältö, ole aito, ole oma itsesi ja kirjoita kirjoita kirjoita.

Vierailuja teimme muusikolle ja lauluntekijälle tärkeisiin paikkoihin kuten Teostoon ja Gramexiin. Molemmat ovat tuiki tärkeitä lauluntekijälle, varsinkin teosto. Gramex on ajankohtainen jos ääni päätyy tallenteelle.


























TYÖHARJOITTELU

Harjoittelu, jonka tein omana projektina oli melko vaikeaa kaikkineen. Valmiit työtehtävät, kuten "missä mennään" pajan pitäminen oli helppoa koska ajat olivat sovittuja. Vaikeinta harjoittelussa oli löytää motivaatio yksintekemisessä. Co-writti on helpompaa koska biisiä tehdään toisen kanssa jolloin aloittaminen helpottuu huomattavasti. 

Missä mennään paja oli suunnattu omaa projektia työharjoitteluna tekeville. Pajassa nimenmukaisesti käytiin läpi opiskelijoiden työharjoittelukuulumiset. Pidimme myös biisiklinikkaa.

Lenny Kravizin We want peace suomennoksen englannistamiseen pyysin apua Tracy Lippiltä. Hän tarkasti tuottamani tekstin ja teki siihen muutamia korjauksia. 

Co-write Morrisin kanssa on kesken, meillä on valmiina tekstiä kertsin ja yhden säkeistön verran. En tiedä valmistuuko biisi koskaan, ellen ota sitä yksin tehtäväksi. Co-writenä syntyi myös yksi reggae-biisi josta puuttuu enää lauluraidat. Ne pääsen nauhoittamaan Kotkassa.

Yhden täysin oman tekstin kanssa kipuilin klinikalla ja se on vieläkin kesken. Uusin silmin uutena päivänä ja kyllä se valmistuu.

Nyt kun koulu on lopussa, enää kevätjuhlaa ja viimeinen biisiklinikka, tulevaisuus on täysin auki.
Luen loppuun Heikki Salon Kuningaslaji kirjan ja jatkan kirjoittamista. Työnhaku on vaikeaa koska ymmärsin kärsiväni "huijarisyndroomasta". Pelkään siis koko ajan epäonnistumista ja vaikka olisin kuinka hyvä ja pätevä työhän olen varma että huijaan vaan osaavani ja että pian muut huomaavat minun olevan huijari. Hyvä että tuntemuksille löytyi syy. Nyt voin panostaa paremmin siihen mitä osaan. ja tunnistan pelon turhaksi. Toivottavasti.



Biisinteon perusteet, sovittaminen ja hittianalyysi  
Tuottaminen                            
Musiikinteoria                                         
Demonteon perusteet                                              
Musiikillisen improvisaation perusteet                      
Verkostoituminen ja kansainvälinen co-writing           
Artisti-, tuottaja- ja levy-yhtiöväen vierailut                                                                                  Esiintyminen, keikat ja bänditoiminta                                  

- Tehtäväpankki: joka kuukausi pitää ilmaantua joku teksti/biisi/treeni niistä aiheista



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kannabiksen laillistamisesta

Kanada teki sen mistä moni unelmoi, laillisti kannabiksen. Ja tutkimusten mukaan se on erittäin hyvä veto, talouskasvun on arvioitu laillistamisen takia nousevan siellä jopa 0,9 prosenttia. Eikä talouskasvu jää ainoaksi hyödyksi, jos katsotaan, mitä Coloradossa on tapahtunut laillistamisen jälkeen. Siellä kannabis laillistettiin 2014. Coradossa kannabiksen laillistaminen  on vähentänyt alaikäisten kannabiksen käyttöä. Nuoret aikuiset taas ovat vähentäneet alkoholin juontia ja lisänneet pössyttelyä. Mitä jos kannabis laillistettaisiin Suomessa? Maaseutu saisi lisäbuustia pelloilleen, tästä muuten ilmastokin tykkäisi, koska kannabis on yksi parhaista hiilinielukasveista maailmassa. Moni kotikasvattaja muuttaisi mielellään maalle kasvattamaan hamppua laillisesti. Myös tutkivat kasvattajat olisivat innoissaan. Uusia lajikkeita kehitetään maailmalla koko ajan ja koko ajan löydetään uusia yhdisteitä ja vaikuttavuuksiltaan erilaisia lajikkeita. Tähän tutkimuks

Hallitus ulos!

Ammattiliitot suostuivat pitkin hampain Sipilän kikyyn.  Lupasivathan Sipilä ja hallitus, että jos kikyyn lähdetään, lisäleikkauksia ei tule. Nyt kuitenkin Kokoomus ja Orpo jo väläyttelevät seuraavia leikkauksia. Kaikki hallituksen leikkaukset kohdistuvat köyhimpään kansanosaan, opiskelijoihin, työttömiin, eläkeläisiin, vammaisiin ja sairaisiin. Samat leikkaukset osuvat myös keskituloisiin, joko välillisesti tai suoraan. Keskituloinen joutuukin jo nyt kiristämään kukkaron nyörejään tiukemmalle; enää ei käydä kasvohoidoissa tai kampaajalla, unohdetaan mukava perheillallinen ravintolassa, kauppakin on vaihtunut Siwasta Lidliin. Ja lisää leikkauksia siis tulossa! Mistä vielä? Enää ei vaan pysty mistään kiristämään. Ei pysty.  Suomalaista hyvinvointivaltiota ollaan ajamassa yhä hurjempaa vauhtia kohti lopullista päämäärää; hautaa. Kaikki raha, joka pitäisi jäädä Suomeen kiertoon, valuu suoraan suuryritysten osinkoihin ja mikä kaikkein huolestuttavinta, veron kiertoon. Suomi tukee su

Pienten koulujen lahtauksesta.

Koulujen lakkautus on kiusantekoa kun katsoo miten kunta tuhlaa rahaa muualle. Ihminen on unohtunut kunnan päätöksen teossa kokonaan. Kunnan perustehtävä, tuottaa kuntalaisille palveluita, on jäänyt markkinatalouden jalkoihin. Jumalniemen jo kertaalleen säästösyistä jäähylle laitettu ramppi onkin yhtäkkiä tärkeämpi kuin peruskuntalainen ja kuntalaisen oikeudet. Koivulan, Jäppilän ja Tiutisen koulujen lakkautuksista lasketut säästöt ovat jo laskennallisesti pelkkää valhetta. Terveitä kouluja lakkautetaan ja samalla homeisista kouluista siirretään oppilaita parakkeihin ja muihin väistötiloihin. Järjetöntä päätöksen tekoa ajatellen kunnan tulevaisuutta.  Demokratia on jäänyt unholaan ja kuntalaisen on turha pullikoida ja yrittää kertoa asioiden toista laitaa. Muista kunnista saatuja tutkimuksia ei hyödynnetä, ei haluta uskoa, koska muutama visionääri niin haluaa. Päätöksiä runtataan ”maantavalla” eli väsytetään kuntalainen ajamalla asiaa niin kauan, että asia menee läpi. 90-luvulla te